دامنه سایت

دامنه دات کام یا دات ای ار

دامنه دات کام یا دات ای ار

این روزها طراحی سایت فروشگاهی و موارد دیگر برای کسب و کارهای اینترنتی از نان شب هم واجب تر شده است. صاحبان این کسب و کارها برای فروش بهتر محصولات، نیازمند احداث سایت هستند تا مشتریان نیز اعتماد بیشتری به آن ها کنند. اگر وارد گوگل شوید، تعداد بی شماری از سایت ها با موضوعات و اهداف مختلف را مشاهده می کنید. جدا از حوزه ها، دامنه این سایت ها هم ممکن است با هم تفاوت داشته باشند.

دامنه دات کام یا دات ای ار؟

دات کام و دات ای ار دو دامنه مهم در دنیای سایت ها هستند که هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند. افرادی که مایل به ایجاد سایت هستند، باید اطلاعاتی در مورد این ویژگی ها داشته باشند. هدف این است در نهایت بهترین دامنه را برای سایت خود انتخاب کرده و بدانید که دقیقا چه انتظاراتی باید از آن داشته باشید. بنابراین در این مطلب به انواع دامنه ها و این سوال که دامنه دات کام بهتر است یا دات ای ار، پاسخ خواهیم داد.

بررسی انواع دامنه ها

تا کنون بیشتر از 20 دامنه برای طراحی سایت فروشگاهی و سایر گزینه ها به وجود آمده است که برخی از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. البته شاید برخی از دامنه ها را به نسبت موارد دیگر کمتر دیده باشید؛ زیرا ترجیح صاحبان کسب و کارها، رفتن به سمت دامنه‌های مشهورتر و با قابلیت های بیشتر است. چنین دامنه هایی بیشتر توسط مردم جست و جو می شوند و بازدید بهتری برایتان خواهند داشت. در ادامه لیستی از این دامنه ها را خواهید دید:

  • پسوند .com
  • پسوند .int
  • پسوند .net
  • پسوند .gov
  • پسوند .org
  • پسوند name
  • پسوند mobi
  • پسوند .edu
  • پسوند .biz
  • پسوند .Travel
  • پسوند .ws
  • پسوند .tv
  • پسوند .ac
  • پسوند .ir
  • پسوند .co.ir
  • پسوند .gov.ir
  • پسوند .ac.ir
  • پسوند .sch.ir
  • پسوند .otg.ir

معرفی پسوند .com

رایج ترین پسوند برای سایت ها در کل جهان همان .com است که آن را باید مخفف commercial به معنای تجاری دانست. معمولا صاحبان سایت هایی که هدف تجارت الکترونیک را دارند، سر وقت این دامنه می روند. با نگاه به اینترنت متوجه شرکت ها و کسب و کارهای فعالی می شوید که دامنه .com را برای سایت هایشان در نظر گرفته اند.

معرفی پسوند .ir

این پسوند به صورت انحصاری برای دامنه های داخل ایران استفاده می شود و تنها افراد مقیم کشور ما می توانند آن را در نظر بگیرند. احتمالا بدانید ir مخفف کلمه Iran است و به دلیل ایرانی و رایج بودنش، مقادیر زیادی از آن ها در اینترنت به چشم می خورند. پیش از انتخاب این دامنه برای طراحی سایت فروشگاهی، باید اقداماتی مانند دریافت شناسه ایرنیک را انجام دهید که خود از مراحلی تشکیل شده است.

اعتماد مردم به ir بیشتر است یا com؟

کاربران زیادی در مورد میزان اعتماد مردم به هر یک از دامنه های مشهور دنیای اینترنت در ایران یعنی دات کام و دات ای ار سوال می کنند. باید گفت اعتماد به سایت هایی با پسوند دات ای ار در گذشته نسبت به رقیب خود کمتر بود، اما بسیاری از افراد با دارا بودن آن ها به نتایج درخشانی رسیدند. امروزه اعتماد به این دامنه افزایش چشمگیری داشته است. تنها با ساخت محتواهای جذاب و کار کردن اصولی طبق سئو می توان برای سایت هایی با دامنه دات ای ار هم اعتماد سازی کرد.

مقایسه قیمت دامنه های دات ای ار و دات کام

حقیقت این است قیمت دامنه های دات کام برای صاحبان سایت ها کمی گران تمام می شود؛ زیرا آن ها مجبور به پرداخت دلاری هستند. در سوی دیگر دامنه های دات ای ار اگر چه در سال های اخیر افزایش قیمت داشته اند، اما تعرفه آن ها به نسبت رقیب بسیار به صرفه تر است. آمار و ارقام می گوید قیمت دامنه دات کام حدودا 10 برابر دامنه دات ای ار است. به خصوص اگر ابتدای مسیر کسب و کارتان باشید، چنین خریدی آن قدرها منطقی نخواهد بود.

کدام دامنه موفق تر است؟

قطعا در جریان هستید هیچ گاه نمی توان اسم دیگر سایت ها را برای سایت خود تکرار کرد؛ مگر این که دامنه آن را تغییر دهید. تعداد سایت هایی که با دامنه دات کام ساخته می شوند، بسیار زیاد است. این قضیه باعث ایجاد رقبای فراوانی برایتان می شود، در حالی که تعداد رقبا در سایت هایی با دامنه ای ار به دلیل داخلی بودن، بسیار کمتر است. متاسفانه انتخاب اسم سایت در دامنه های بین المللی به همین خاطر دشوار است. این یکی از دلایلی است که مردم بعضا دامنه دات ای ار را ترجیح می دهند.

بررسی امنیت دامنه های دات ای ای و دات کام

امنیت یک سایت هم برای صاحبان آن و هم کاربرانش مسئله مهمی است. آن ها نمی خواهند تلاش هایشان به وسیله هکرها و افراد سودجو به باد برود. برای افرادی که داخل ایران حضور دارند، ثبت دامنه دات ای ار راحت تر و البته تا حدودی ایمن تر است و دلایلی برای این موضوع وجود دارد. برای ثبت دامنه دات ای ار باید سر وقت سایت nic به عنوان یک سایت دولتی ایرانی بروید تا کارتان به سادگی تمام شود.

در شرایط دیگر اگر در ایران باشید، باید از سایت های واسطه برای ثبت دامنه خارجی استفاده کنید. امن بودن سایت های واسطه امری بسیار مهم است و تنها در صورت اطمینان برای طراحی سایت فروشگاهی از آن ها بهره ببرید. این از دلایل دیگری است که مردم با مقایسه این دو دامنه، دات ای ار را انتخاب می کنند.

در واقع انتخاب دامنه دات کام بیشتر در صورت پیدا کردن مشتریان بین المللی و استفاده از این نوع مزایا منطقی است. در غیر این صورت و اگر مخاطبان و مشتریان شما همگی در ایران زندگی می کنند، تهیه دامنه داخلی کافی خواهد بود.

سخن پایانی؛ بهترین دامنه کدام است؟

در میان دامنه های موجود برای طراحی سایت فروشگاهی، دو دامنه دات ای ار و دات کام از پر استفاده ترین ها هستند و مردم نیز رضایت فراوانی از آن ها دارند درمجموعه عرفان ای تی در پکیج های و یای پی دامنه دات کام برای کارفرما خریداری می شود بنابراین شاید انتخاب بین آن ها کمی دشوار باشد. در قدم اول باید ببینید کسب و کارتان چیست و چه هدفی برای ایجاد سایت دارید. سپس به ویژگی ها گفته شده هر یک از این دامنه ها در این مقاله توجه کنید تا نهایتا بهترین دامنه را برای خود داشته باشید.

1 دیدگاه در “دامنه دات کام یا دات ای ار

دیدگاهتان را بنویسید